Zpět na výběr testu
I A (Ručně vedené nízkozdvižné vozíky)
Test č. 2
1. Obsluha manipulačního vozíku musí být prokazatelně seznámena:
a) podrobně se zákoníkem práce ve znění pozdějších předpisů a souvisejícími předpisy
b) s návodem k používání vozíků a jejich přídavných zařízení, s jejich používáním, údržbou, popřípadě s opravami a dalšími souvisejícími předpisy
c) se seznamem všech zaměstnanců na pracovišti
2. Obsluha manipulačního vozíku je povinna zejména:
a) před započetím jízdy dát zvukové znamení
b) odmítnout jízdu vozíkem, jehož technický stav a náklad nesplňují stanovené podmínky
c) v případě, že nebude dostatečně vidět do míst, kam zajíždí, odmítnout zásadně vždy do takových míst zajíždět
3. Při projíždění zatáček ručně vedeného vozíku obsluha kráčí nejlépe:
a) na vnější straně zatáčky
b) na vnitřní straně zatáčky
c) nejlépe před ojkou s oběma rukama na ovládači
4. Průkaz odborné způsobilosti obsluhy manipulačního vozíku dle zásad certifikačního orgánu opravňuje obsluhovat vozík:
a) po dobu 12 měsíců od posledního opakovaného školení a přezkoušení
b) na neomezenou dobu
c) po dobu 2 let, u osob starších 50 let jeden rok, od posledního přezkoušení
5. Povrch akumulátorové baterie je nutno udržovat v čistotě a je:
a) potřeba povrch denně omývat vodou
b) zakázáno pokládat na baterii jakékoliv předměty, nářadí apod.
c) nutné alespoň 1x týdně omývat povrch vodou
6. Ručně vedený nenaložený vozík se na svazích:
a) pohybuje s vidlicemi směrem nahoru
b) pohybuje vidlicemi směrem dolů
c) může pohybovat libovolně, záleží pouze na úvaze obsluhy
7. Pokud má obsluha manipulačního vozíku provádět práce, jako údržbu a nabíjení trakčních baterií elektrovozíků apod.:
a) musí být k jejich provádění vyučena a musí prodělat speciální kurs
b) nemusí být s nimi prokazatelně seznámena, stačí má - li dostatečné schopnosti tyto práce vykonávat
c) musí být prokazatelně seznámena s technologickými postupy a předpisy pro tyto práce
8. Manipulační vozíky a jejich přídavná zařízení musí být v takovém stavu:
a) aby nemohly ohrozit bezpečnost osob, majetku nebo provozu
b) aby neměly více než dvě závady, pro které nemohou být použity v provozu
c) aby nemohly ohrozit bezpečnost osob, škody na majetku nesmí přesáhnout 1000,—Kč
9. Narušená soudržnost ráfku a obručí u plnopryžových kol a obručí jiné konstrukce:
a) je důvodem k neprovozuschopnosti
b) ještě není důvodem k neprovozuschopnosti
c) je důvodem k neprovozuschopnosti pouze u vozíků, jejichž konstrukční rychlost je větší než 15 km.h
10. Řidič, který měl účast na dopravní nehodě, je povinen zdržet se požití alkoholického nápoje a jiných návykových látek po nehodě po dobu:
a) dokdy by to bylo na újmu zjištění zda před jízdou nebo během jízdy požil alkoholický nápoj nebo návykovou látku
b) dokud neposkytne první pomoc zraněné osobě
c) dokud nepřivolá odbornou lékařskou pomoc
11. Provozní a parkovací brzda u ručně vedených vozíků je ovládána polohou ojky:
a) stlačením směrem dolů i nahoru
b) stlačením pouze směrem dolů
c) stlačením pouze směrem nahoru
12. Pro přerušení provozu mimo jiné platí:
a) obsluha vozíku musí odstavení nahlásit provozovateli
b) nejedná-li se o dobu delší než 10 minut, nemusí motor vypínat
c) motor musí být vypnut a vozík zajištěn parkovací brzdou
13. Do uzavřeného prostoru (z hlediska škodlivin) elektrovozíky:
a) mohou zajíždět jenom po dobu nezbytně nutnou, a to pouze v případě, je-li vyřešeno řádné větrání prostoru
b) zajíždět nesmí, je jim vjíždět zakázáno
c) mohou zajíždět na neomezeně dlouhou dobu
14. Při najíždění nebo vyjíždění manipulačních vozíků do nebo z návěsu nezavěšeného na tahač:
a) je nutné se pouze přesvědčit, zda jsou kola podložena a je-li nájezdový můstek řádně zajištěn
b) platí, že je zásadně zakázáno toto provádět, protože k zachování stability je třeba propojení s tahačem
c) je nutné návěs podepřít podpěrami, aby se zamezilo zdvižení konce návěsu
15. Přeprava nebezpečných nákladů :
a) je vozíky zakázána
b) je možná pouze při dodržení podmínek stanovených zvláštními předpisy
c) je možná pouze vozíky označenými nápisem "Nebezpečí ohně" nebo "Nebezpečný náklad" a nelze pro tuto přepravu použít vozíků se spalovacím motorem
16. Při přepravě břemen platí, že břemeno:
a) smí zasahovat do prostoru obsluhy vozíku, pokud to není více než 20 cm
b) nesmí zasahovat do prostoru obsluhy vozíku a překážet mu v obsluze
c) může zasahovat do prostoru obsluhy vozíku, pokud mu brání v obsluze nepatrně
17. Pro břemeno na vozíku platí:
a) že musí být rovnoměrně rozloženo příčně, na podélném rozložení už tolik nezáleží
b) že se ukládá tak, jak uzná za vhodné obsluha vozíku
c) že musí být na vozíku rozloženo stejnoměrně podélně i příčně a zabezpečeno tak, aby nedošlo k jeho sesutí či posunutí
18. Obsluze manipulačního vozíku je zakázáno
a) používat při jízdě rukavice
b) vjíždět do objektů a míst, do nichž je vjezd zakázán
c) sledovat provoz za sebou ve zpětných zrcátkách
19. Snížení životnosti akumulátorové baterie způsobuje, jestliže ji:
a) používáme při zvýšených teplotách, mráz nevadí
b) používáme při zvýšených teplotách nebo mrazu
c) používáme při zvýšenému mrazu, teplota do 80 °C nevadí
20. Nabíjecími cykly se u trakčních akumulátorových baterií udává:
a) životnost baterie (kolikrát je možno nabít a vybít až na hodnoty udávané výrobcem)
b) počet možností výměn nabitého akumulátoru do různých vozíků
c) doba, po kterou je možno akumulátor nabíjet
21. Pro obsluhu manipulačního vozíku je nebezpečné:
a) obsluhovat vozík v rukavicích
b) obsluhovat vozík zaolejovanýma rukama, u obuvi záleží na možnosti ji vyčistit
c) obsluhovat a ovládat vozík zaolejovanýma nebo v důsledku jiného znečištění kluzkýma rukama nebo obuví
22. Jízdu přes překážky, které může způsobit poškození nebo poranění:
a) obsluha vozíku nesmí provádět a musí se jí vyvarovat
b) může obsluha provádět pouze je — li na to připravena
c) provádí obsluha vozíku pouze na písemný příkaz provozovatele
23. Obsluze manipulačního vozíku není dovoleno:
a) kouřit během pracovní směny
b) řídit vozík v ochranných rukavicích
c) nahrazovat pojistky v elektrické instalaci jinými předměty
24. Klíče od vozíku musí obsluha vozíku odevzdat:
a) na místo stanovené v podnikové směrnici
b) vždy na vrátnici
c) u bezpečnostního technika
25. Sulfatace akumulátoru bývá způsobena:
a) doléváním akumulátoru kyselinou solnou
b) především nedostatečnou hladinou elektrolytu v článcích a následnou oxidací
c) splachováním solí z povrchu akumulátoru, dojde-li k přelití akumulátoru
Vyhodnotit